Kinsarvik – Kvanndal på 60-tallet
Kinsarvik
–Kvanndal var den desidert viktigste forbindelsen mellom vest og øst fra
bilismens start på 20-tallet og fram til Vallaviktunnelen åpnet i 1985.
Egentlig frå 1940 da ferjeleiene i både Kinsarvik og i Kvanndal var ferdige, og
til 1976 da Ulvik-Brimnes ble innkortet
til Bruravik-Brimnes.
Særlig på 60-tallet vokste trafikken mye, og spesielt
trafikken i de tre sommermånedene, som utgjorde 60-70% av årstrafikken:
Sommertrafikken gikk opp fra 57388 biler i 1963 til 118853 biler i 1970. Sommertrafikken hadde
hele tiden et stort innslag av utlendinger. Men etter at bilsalget ble frigitt
i Norge i 1960 så vokste antall norske reisende sterkt.
Sommeren 1963 gikk der tre ferger med samlet kapasitet ca 75 biler. I 1970 var
tallet ferger på sitt høyeste: 5 ferger med kapasitet ca 150 biler. (Etter
hvert fikk HSD løyve til å bygge større ferger.) Sommeren 1970 må der ha arbeidet over 100 personer på
fergene.
Ordføreren
I 1963 var «Melderskin» ny fra Ankerløkken i Florø. Yngstemann
om bord var «kombinert» lettmatros og billettør. Det innebar at han var med å
stue biler når vi lastet. Så var det å selge billetter, for deretter å løse av
rormannen. Da gikk rormannen rundt og samlet inn (kontrollerte) bilettene. I
tillegg var lettmatrosen med å gjøre reint når vi hadde lagt oss i ro om
kvelden. Reingjøringsjobben innebar også å se til at toalettene var i stand i
løpet av dagen.
Denne historien handler om billettsalget, som var
litt tungvint fordi billettøren ikke fikk solgt mer enn noen få billetter til
folk mens de var i bilene, de fleste måtte oppspores i salongene og på dekk. Da
måtte de spørres om hva slags bil de hadde og hvor mange de var i bilen. Det
tok ofte tid. Så var det en gang billettøren kom bort til et bord i øvre salong
og begynte å stille standardspørsmålet om bilmerke og antall folk. Men han kom
ikke særlig langt før han ble avbrutt av han som tydeligvis var hovedpersonen
ved bordet. Med myndig stemme kom det: «Mitt navn er ordfører August D.
Michelsen!» Så da så.
(Hans fulle navn var August Donatus Michelsen, ordfører i Bergen på begynnelsen av 60-tallet.)
(Hans fulle navn var August Donatus Michelsen, ordfører i Bergen på begynnelsen av 60-tallet.)
Nye moter
Lettmatrosen på «Melderskin» hadde altså ansvaret for
toalettene i løpet av dagen. Den jobben var det lettest å få til akkurat da vi
klappet til kai: Da var der ikke bruk for rormann i styrehuset, og da var
passasjerene i bilene, og ellers opptatt av å komme på land. Fram til dess var
der alltid kø. (Altfor få toaletter på land). Så var det en hektisk formiddag at
lettmatrosen stupte inn på herretoalettet på båtdekket for å tømme bosspann, fylle etter med dopapir,
papirhåndklær og såpe, og tørke opp eventuelle ulumskheter. Herretoalettet
besto av to avdelinger: Først et lite rom med vask og speil og en enkel
porselensurinal. Og så en dør videre inn til selve toalettet, som hadde vask
og lysventil. Begge «avdelingene» hadde
låsbare dører. Se for dere lettmatrosen - med bossekken i hånden - som river
opp den ytterste (ulåste!) herretoalettdøren helt konsentrert om å raskt rydde
opp der og på klosettene nede på bildekket for så å styrte videre til
billettkontoret for å bli omgjort til billettør. Men lettmatrosen bråstopper i
døren. Hva er dette? Jo. Ei eldre kone fra fjorden har rullet den side svarte stakken
opp under armene og rullet de svarte side strikkete underbuksene sine ned under
knærene. Og så har hun tredd seg baklengs inn på urinalen for å late sitt vann.
Hun er helt rolig, og lettmatrosen får med seg følgende kommentar i det han
rygger ut: «Oi. Desse nymotens graione.»
Oddadirektøren
En vanlig travel sommerdag midt på 60-tallet lastet
vi «Kinsarvik» i Kinsarvik. Styrmannen som dirigerte bilene inn på dekk var en
ny, ung bergenser. Da direktøren på Smelteverket i Odda kjørte om bord (det vil
si: det var privatsjåføren som kjørte den store mercedesen), så ble han
kommandert ut i skutesiden på styrbord side. Det skulle han ikke blitt. Direktøren
spratt ut av baksetet og brølte til styrmannen: «Dette finner jeg meg ikke i!
Jeg pleier alltid å få stå ved fortauet!» Styrmannen bare flirte, og på et
øyeblikk var fergen fullastet og mercedesen ikke til å flytte. «Navnet Deres!
Jeg skal rapportere Dem til direktør Øen i Bergen!» Styrmannen gliste breiere.
De andre passasjerene trakk nærmere. Dette var interessant. Direktøren fikk
ikke noe navn. Da sprang han bort i mercedesen og hentet fotografiapparat.
Styrmannen skulle ikke slippe unna. Men styrmannen var allerede i fullt
firsprang opp trappene for å gå fra kai. På slike travle dager så tillot ikke
ruten noe annet. Direktøren sprang etter for å ta bilde. Opp på promenadedekket
og videre opp på båtdekket. Men han hadde ikke sjans til å nå igjen den unge,
spreke styrmannen. Da styrmannen var vel inne i styrehuset så låste han dørene
og trakk ned rullegardinene. Nederlag for direktøren. Prima underholdning for
passasjerene – og for mannskapet.
Bergensdirektøren
I 1966, eller kanskje ett år eller to seinere, ble
følgende friluftsforestilling fremført på fergekaien i Kvanndal:
Det må ha vært første lørdagen i juli, med
fellesferiestart, kjempekøer i Kvanndal og i overkant av fem timers venting.
Det var mulig å forhåndsbestille plass, og det var jo gunstig å ha bestilling
på en slik dag. Men: Reglene sa at dersom du ikke møtte opp minst 10 minutter
før avgang, så galdt ikke bestillingen. Og det var der bergensdirektøren tabbet
seg ut. For klokken viste sju minutter før avgang da han presset den store
mercedesen frem forbi rekken med biler som holdt på å kjøre om bord på «Hardingen»
som lå i det nye ferjeleiet. (Her må jeg skyte inn at jeg vet ikke om han var
direktør. Men han oppførte seg som om han var det. Og jeg er ikke sikker på at
han kjørte mercedes. Fordommene mine påvirker nok hukommelsen min her – også
her.)
Men ekspeditøren var snarrådig. Da han så snikeren så
spratt han fram på ferjelemmen og stilte seg i veien for mercedesen. Som brukte
hornet. Og kjeften. Men ekspeditøren sto rolig og forklarte at han var for
seint ute og måtte bak i køen. Vi på «Kinsarvik» - som lastet i det andre
ferjeleiet i hovedruten - skjønte hva som skjedde, men måtte bare legge i vei
for å holde ruten.
Da vi kom tilbake etter om lag to timer så sto
mercedesen fortsatt på ferjelemmen. «Hardingen» hadde måttet gå uten full last.
Direktøren hadde fått låne telefonen på ekspeditøren sitt kontor for å ringe
til HSD i Bergen for å klage. Uten at det hjalp. Direktøren sin kone, som
ganske snart hadde skjønt hvor det bar, hadde prøvd å overtale mannen sin til å
gi seg og stille seg bak i køen. Men det var for forsmedelig. Neste gang vi kom
tilbake var mercedesen vekk. Han hadde kjørt til Ulvik for å ta ferjen til
Brimnes.
Hansadirektøren
Mens «Kinsarvik» lastet i Kvanndal hadde kokken
kommet opp på dekk for å lufte seg. Han
sto i full kokkemundur. Det var en sjeldent varm dag. Så kom direktøren på
Hansa Bryggeri kjørende om bord. Han parkerte og gikk i retning av trappen til
promenadedekket. «God dag. Det er varmt», sa kokken, tok av seg kokkehatten og
tørket svetten i det direktøren skulle passere. «Ja, det er varmt», svarte
direktøren. «I byssen er det enda varmere», sa kokken. «Ja, det er vel det», sa
direktøren. «Og restauratøren holder stive priser på ølet», sa kokken. «Du får
ta å rekvierere en kasse i mitt navn fra agenturet i Odda», sa direktøren.
«Chiefen svetter i maskinrommet», sa kokken. «Ta en kasse til han og», sa
direktøre. – Og slik ble det: Et par dager etterpå leverte agenturet to kasser
øl.
(Det må opplyses at den gangen var det bare
Hansa-agenturet i Odda som solgte øl i Indre Hardanger. Utenom hotellene og
restauratørene på fergene.)
Den danske direktøren
En dag ble en stor dansk-registrert Pontiac «stengt
inne». Det vil si: Sjåfør (direktør?), hans kone og tre mindreårige barn kom
seg ikke ut av bilen. Han rullet ned vinduet og buldret i veg om at han hadde
stått i kø i timesvis og lovet ungene brus og is på fergen. Han morsket seg
slik at det bare var å servere i bilen: Tre kronesis, tre cola og kaffe og smørebrød
til de voksne. Og da han til slutt ba om tissepotte til de små – og fikk det –
så var stemningen blitt ganske lystig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar