Jakob Bleie var sommerbillettør før oss. Siste
sesongen hans var kanskje 1963 eller 64? Jeg husker tre vesentlige triks vi
lærte av han, veteranen. For det første: Dersom kontrolløren til HSD kom og
ville foreta billettkontroll, så skulle vi være lynrask og henge billettvæsken
rundt halsen på vedkommende og si at det var best han solgte en tur først. Da
ble kontrolløren realitetsorientert og vennligsinnet. (Ellers hadde HSD en
merkelig praksis med å la kontrollørjobben være mulig springbrett for jobb i
administrasjonen i C.Sundtsgate.) Det andre var å plassere seg på utsiden av
skansekledningen når vi klappet til kai slik at vi kunne begynne å selge
billetter før lossingen var begynt og mens passasjerene var i eller ved bilene sine.
På den måten kunne vi ofte få solgt til alle bilene (og gjerne for mange!) før
vi gikk fra land. Slik fikk vi god tid til å finne folk uten bil, til å holde
orden i billettkontoret og få oss mat o.likn.. Helt ufarlig var det jo ikke. Men så vidt jeg vet skjedde ingen uhell. Det
tredje trikset var det viktigste, og det gikk på hvordan vi skulle sikre
balanse i kassen. Salget gikk så fort for seg at det måtte skje feil, særlig at
vi ga feil vekslepenger tilbake. Ga vi for mye tilbake, hendte det sjelden at
vi hørte noe. Men omvendt var jo folk påpasselige. Så der var tendens til
underskudd i kassen. Underskudd som vi ble gjort personlig ansvarlig for. Flere
metoder var aktuelle for å skaffe ekstra inntekter som skulle dekke underbalansen.
Det simpleste og mest ulovlige/risikable
var å selge om igjen gamle/innsamlete passasjerbilletter. Og det ga liten
gevinst (kr 4 per billett). Det sikreste og mest innbringende var utenlandske
turistbusser med utenlandske reiseledere som betalte kontant. Dersom vi ga de bare
en unummerert kvittering (som ikke gikk inn i regnskapet vårt) og brune
kontrollbilletter, så hadde vi raskt 3-400 ekstra kroner i kassen. Slik sikret
vi et passelig overskudd. Som ved sesongslutt gikk inn i grunnkapitalen for den
store avslutningsfesten på Fjordhotellet i august. Og den deltok alle
mannskapene på. (Jakob Bleie gjorde karriere i Statoil og endte opp som
direktør på Mongstad og ble i 2001 (siste?) styreformann i HSD!)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar