Sommeren
1970 var så vidt jeg vet siste gangen «Folgefonn» gikk mellom Kinsarvik og
Kvanndal. 32 år etter debuten gikk hun og «Hatvik» (tidligere Midthordlandske
sin «Fusa») som suppleringsferger mens «Odda» gikk i hovedruten og «Hardingen»
og «Tysnes» (ny det året) gikk i de andre oppsatte rutene.
En dag
«Folgefonn» lastet i Kinsarvik ble akterdekket og tunnelene fylt med småbiler
som vanlig, mens det eneste som ble tatt om bord på fordekket var en stor
lastebil. Lastebilen sto midt på fordekket og var så høy at det var ikke snakk
om å ta den inn gjennom tunnelene. Og: Da den kom om bord så viste det seg at
den var så tung at bare halve propellen kom var nede i sjøen. Det gjorde at
fergen ble vanskelig å manøvrere og fikk liten fart. Men de la i vei til
Kvanndal. Vinden var stille. Det regnet.
Til
vanlig brukte «Folgefonn» 40-45 minutter på overfarten. Denne turen tok bort i
mot 2 timer. Vel fremme i Kvanndal gikk
de opp i ferjeleiet med akterenden og losset småbilene for så å snu for at
lastebilen skulle kunne rygge på land. Nå ble fergen enda mer fortung. Verre:
Sjøen hadde falt hele tiden siden de gikk fra Kinsarvik. Så da lastebilen
skulle rygge opp den bratte og sleipe ferjelemmen (av tre) så begynte han bare
å spinne. Ingenting annet å gjøre enn å vente på flo sjø og håpe det beste.
Dermed ble «Folgefonn» liggende å reke resten av dagen utenfor Kvanndal – lengtende
etter høyvann.
Det endte
bra for lastebilen. Men det var synd at «Folgefonn» skulle oppleve noe slikt
siste sesongen på Kinsarvik-Kvanndal.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar