fredag 2. november 2012

Trist Kinsarvik-Kvanndal-sorti for "Folgefonn"



Sommeren 1970 var så vidt jeg vet siste gangen «Folgefonn» gikk mellom Kinsarvik og Kvanndal. 32 år etter debuten gikk hun og «Hatvik» (tidligere Midthordlandske sin «Fusa») som suppleringsferger mens «Odda» gikk i hovedruten og «Hardingen» og «Tysnes» (ny det året) gikk i de andre oppsatte rutene.
En dag «Folgefonn» lastet i Kinsarvik ble akterdekket og tunnelene fylt med småbiler som vanlig, mens det eneste som ble tatt om bord på fordekket var en stor lastebil. Lastebilen sto midt på fordekket og var så høy at det var ikke snakk om å ta den inn gjennom tunnelene. Og: Da den kom om bord så viste det seg at den var så tung at bare halve propellen kom var nede i sjøen. Det gjorde at fergen ble vanskelig å manøvrere og fikk liten fart. Men de la i vei til Kvanndal. Vinden var stille. Det regnet.
Til vanlig brukte «Folgefonn» 40-45 minutter på overfarten. Denne turen tok bort i mot 2 timer. Vel fremme i Kvanndal  gikk de opp i ferjeleiet med akterenden og losset småbilene for så å snu for at lastebilen skulle kunne rygge på land. Nå ble fergen enda mer fortung. Verre: Sjøen hadde falt hele tiden siden de gikk fra Kinsarvik. Så da lastebilen skulle rygge opp den bratte og sleipe ferjelemmen (av tre) så begynte han bare å spinne. Ingenting annet å gjøre enn å vente på flo sjø og håpe det beste. Dermed ble «Folgefonn» liggende å reke resten av dagen utenfor Kvanndal – lengtende etter høyvann.
Det endte bra for lastebilen. Men det var synd at «Folgefonn» skulle oppleve noe slikt siste sesongen på Kinsarvik-Kvanndal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar